Recuperant La Lleialtat Santsenca

Blog Barris en Xarxa,  dilluns 19 de juliol de 2010

 
Per Xavier Julve, tècnic d'Economia Social de la CONFAVC
L’actual context de crisi, més enllà de les dificultats que imposa, sovint en forma de tragèdies personals, pot ser també el moment de nous plantejaments i oportunitats. Aquest tòpic, però, necessita d’accions concretes per fer-se realitat. Accions que tinguin un valor per elles mateixes, però també que s’emmarquin en la construcció d’alternatives al model econòmic dominant.

"Nou" difícilment vol dir "que no s’ha fet mai". És el cas de la oportunitat que ens ofereix el cooperativisme, que té un llarg recorregut a Catalunya com a pràctica organitzativa de les classes populars en els barris. L’empremta del cooperativisme obrer de principis del segle XX encara es deixa veure als carrers. L’edifici de la Lleialtat Santsenca, actualment de propietat municipal, tancat i amb els accessos tapiats, ha esdevingut la metàfora de la desmemòria institucional vers l’economia popular. Per combatre aquest oblit podeu consultar la magnífica exposició del projecte Barri Cooperatiu.

Amb aquest bagatge, que forma part de l'ADN del barri, a Sants s’ha publicat un manifest defensat per més de 40 entitats que s'han fixat un objectiu: recuperar la Lleialtat Santsenca. I no només recuperar l'edifici, que també, sinó recuperar la vivència cooperativa com a forma de relació entre el veïnat. Actualitzant, però, el concepte i incorporant-hi altres maneres de fer teixit social que existeixen en un barri amb la riquesa associativa que té Sants.(Llegir article sencer)